Eastern Architectes

دانشجویان معماری85

Eastern Architectes

دانشجویان معماری85

 

 

 

                          

 

   

  هوشنگ سیحون

 

هوشنگ سیحون در سال 1299 در تهران و در خانواده هنرمندی که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد.او از کودکی به نقاشی علاقه مفرطی داشت با اینکه قاعدتا می بایست به موسیقی علاقمند باشد.از زمانی که توانست ذغال یا قلم به دست گیرد به نقاشی کردن روی ستونها و دیوارهای خانه شان پرداخت.تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند و در سال 1319 از دبیرستان فارغ التحصیل شد و با تاسیس دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران جزء اولین دانشجویان رشته معماری ثبت نام کردو در سال 1323 تحصیلات خود را به اتمام رساند.در سال 1324 در مسابقه طرح آرامگاه بوعلی شرکت کرد و طرح او بهترین طرح شناخته شد.سپس با صلاح دید آندره گداربرای تکمیل مطالعات خود به فرانسه رفت.حدود چهار سال بعد در سال 1328 همزمان با شروع ساخت مقبره بوعلی سینا به ایران بازگشت و در سمت دانشیار دانشکده هنرهای زیبای تهران و پنج سال بعد به عنوان استاد معماری مشغول تدریس شد.

همزمان با تدریس در دانشکده دفتر کار خود را در سال 1328 تاسیس کرد و در سال 1341 ه عنوان سومین رئیس دانشکده هنرهای زیبای تهران انتخاب شد و از همین سال فعالیتهای زیادی در دانشکده ی هنرهای زیبا از جمله تاسیس سه رشته شهرسازی  تئاتر و موسیقی انجام داد.

سیحون در سال 1980 ایران را ترک کرد و به ونکوور کانادا رفت .فعالیتهای هوشنگ سیحون را میتوان در معماری و نقاشی خلاصه کرد .او در سمینارها و سخنرانی های متعددی در نقاط مختلف  ایران و جهان شرکت داشته و در نقاط مختلف جهان آثار نقاشی او به صورت گروهی و انفرادی به نمایش گذاشته شده است.طرحهای او در کتابی به نام نگاهی به ایران در پاریس در سال 1973 و مجموعه دستاورد زندگی حرفه ای او (معماری و نقاشی )در کتابی به نام هوشنگ سیحون در کانادا در سال 1999 به چاپ رسیده است.

کارنامه فعالیت معماری هوشنگ سیحون به قرار زیر است:

سالهای 1328-1333

تهران:منزل و مطب دکتر فرهاد ; منزل آقای بابک; ساختمان پست فشار قوی; ساختمان اداری مرکز برق و انبارهای مربوط به تاسیسات برق; منزل سرلشگر فیروز;دفتر هوشنگ سیحون; وخوابگاهها و گاراژهای آتش نشانی; ساختمان آرامگاه بوعلی در همدان.

سالهای 1332-1335

منزل آقای شیبان- دروس; منزل آقای محمدی- تپه امانیه; منزل آقای مقدم- تپه امانیه ; سازمان نقشه برداری کل کشور- جاده قدیم کرج; آرامگاه نادر- مشهد; کارخانه یخ سازی و ریسندگی کورس- جاده شهر ری; کارخانه کانادا درای - خیابان آزادی; پرورشگاه کودکان - خیابان ولی عصر; سینما آسیا-خیابان جمهوری

سالهای 1335-1340

سینماسانترال-تهران; کارخانه کانادا درای-آبادان; لابراتوارعبیدی و شرکاء –جاده قدیم شمیران; منزل آقای بشارت – الهیه;منزل آقای فرازیان - زرگنده;منزل دکتر کاظمی-شمیران; منزل خانم ابتهاج – زعفرانیه; مجموعه ویلاهای آقاسی پور- پاسداران; منزل آقای هدایت – دروس; مجموعه ویلاهای ایپک چی- حصارک; کتابخانه مجلس شورای ملی- با همکاری محسن فروغی- کیقباد ظفر بختیار- علی صادق;آرامگاه خیام- نیشابور; آرامگاه کمال الملک- نیشابور

سالهای 1340-1345

تجدید بنای آرامگاه فردوسی- طوس; بناهای اطراف آرامگاه فردوسی- طوس

سالهای 1345-1350

منزل دولت آبادی- نیاوران; ساختمان مرکزی بانک سپه- تهران; منزل سیحون-دروس; مجتمع آموزشی فرح – جاده آرامگاه; ضلع جدید بیمارستان میثاقیه- تهران

از سال 1350 به بعد

بازارچه میر چخماق، یزد; منزل سیحون،در کلکان در راه شمشک

پیشینه طرح ساخت مقبره ها

پس از کودتای سوم اسفند ماه 1299 در سال 1301 گروهی از رجال سیاسی-فرهنگی و علاقمند به هنر ایران برای حفظ و نگهداری و تعمیر ساختمانهای قدیمی و به پاس حرمت یادگارها و مفاخر فرهنگی و هنری ایران گرد هم آمده و جمعیتی به نام (( انجمن آثار ملی)) تشکیل دادند.

از اقدامات اولیه انجمن آثار ملی طرح ساخت مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی بود.کریم طاهر زاده بهزاد طرح آرامگاه فردوسی را پیشنهاد کرد و این طرح در سال 1313 افتتاح شد. به علت ناآشنایی سازندگان به فنون آزمایش خاک و محاسبه نکردن دقیق و بی اطلاعی از وضعیت آبهای زیر زمینی ناحیه طوس , ساختمان از همان نخستین سالها شروع به نشست کرد و پس از 30 سال هوشنگ سیحون  با حفظ طرح اولیه و الحاقات جدید بنای جدیدی ساخت.

پس از برگزاری جشن هزاره فردوسی و آغاز جنگ جهانی دوم به علت عدم تامین اعتبار مالی تا سال 1323 انجمن آثار ملی عملا فعالیتی نداشت و در آذر 1323 فعالیت خود را از نو آغاز کرد.دو اقدام اولیه انجمن آثار ملی در دوره دوم فعالیت خود توجه به ساخت آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه سعدی (طرح مشترک محسن فروغی و علی صادق به سال 1328)بود.....

 

 

       

تخیل

معانی خیال

در مباحث فلسفه هنر از دیرباز تاکنون، «خیال»از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. خیال به خصوص در تئوریهای مبتنی بر «بازنمایی هنر» و «فرانمایی هنر» به عنوان یکی از مباحث معرفتشناختی مدنظر بوده است. علت بحث از خیال در بخش معرفتشناسی، ارتباط خیال و مسائل آن با ادراک و قوای ادراکی است.
نکته دیگری که در رابطه با این مباحث، باید به آن توجه داشت این است که خیال و واژههای مرتبط با آن، همچون تخیل، مخیل، مخیله، متخیله، تخییل و … چه در سخنان فیلسوفان غربی درباره فلسفه هنر و چه در سخنان حکمای مسلمان از جمله ابن سینا، گاه به معانی مختلفی به کار برده شده است که عدم توجه به این معانی ما را در فهم سخنان آن فیلسوفان دچار اشتباه و گمراهی میسازد.به عنوان نمونه، گریگوری کری،تاکید میکند که همواره هنر و تخیل با هم مرتبط دانسته شدهاند اما هنوز تبیین دقیقی از نحوه این ارتباط صورت نگرفته است. وی علت ابهام و عدم وضوح این بحث را از یک سو وجود هنرهای مختلف (با ویژگیهای متفاوت)و از سوی دیگر انواع مختلف تخیل عنوان میکند.بنابراین پیشنهاد او این است که باید بحث را بر هنری خاص و یک نوع تخیل مشخص متمرکز نمود.
برای تخیل به عنوان اصطلاحی در فلسفه هنر لااقل دو معنای اصلی ذکر شده است.
معنای نخست تخیل: قوهای ذهنی که تصاویر ذهنی را درک و تجربه میکند. گاه این تخیل را «تخیل بازآفرین»مینامند.
معنای دوم تخیل:قوهای برای به کار انداختن اندیشةخلاق، گاه این تخیل را «تخیل خلاق» مینامند.
در تخیل بازآفرین، ارتباط مهمی میان صورتهای خیالی و آنچه این صورتها کپی آنها است یا از آنها اخذ شده است وجود دارد. تبیینهای مختلفی از نحوه این ارتباط قابل تصور است.مثلاً ممکن است این ارتباط نوعی نسخهبرداری باشد، مثل وقتی که یک ماشین اسباببازی را براساس یک ماشین واقعی میسازند.همچنین ممکن است این ارتباط براساس «تشابهات کاربردی» باشد. اخیراً با توجه به مباحث مطرح شده در فلسفه ذهن، دیدگاههای جدیدی در اینباره مورد بررسی قرار گرفته است.
علت اینکه این تخیل را بازآفرین میخوانند این است که توصیف آن بدون اشاره و ارجاع به امری که مورد تخیل واقع شده، کامل نمیشود.
نوع دوم تخیل: تخیل خلاق، شبیهساز نیست. این تخیل هنگامی صورت میگیرد که کسی باورهایش را روی هم میگذارد و به اصطلاح با یک «پرش تخیلی» از انتظارات و قوانین مرسوم گذر میکند تا به خلق یک اثر ارزشمند در هنر، علم یا زندگی عملی برسد.
حیوانات دارای ادراک حسی هستند، حتی ممکن است به شیوه خاص خود خواب ببینند و به یاد آورند، بنابراین میتوان گفت حیوانات دارای تصویرهای ذهنی هستند وتخیل بازآفرین دارند. اما به سختی میتوان پا فراتر گذاشت و ادعا نمود که آنها تخیل به معنای دوم را نیز دارند، چرا که به نظر نمیرسد حیوانات بتوانند در مراحل تفکری و ادراکی که در قصهسرایی و نقاشی و … است، وارد شوند.
در مورد تفکر خلاق باید به این نکته توجه داشت که گاهی منظور ما از تخیل، دچار وهم شدن است. با این معنا، تخیل چیزها، باورهای غلطی در مورد جهان واقع را به ما میدهد.اما تفکر خلاق، یک امر وهمی نیست و شخصی که تخیل قوی دارد لزوما دچار باورهای غلطی بیش از دیگران نیست. تخیل به هر دو معنای فوق، نقش عمدهای را در هنرها داراست. تخیل خلاق نه تنها اهمیت آشکاری در خلق اثر هنری دارد، بلکه برای ارائه تفسیری موفق از آثار هنری پیچیده نیز میتواند مهم باشد.نمادها و استعارههای موجود در آثار هنری و نسبتهای ناآشکار اجزاء اثر هنری ما را به خلق معنا و مشاهده ارتباطهای ناآشکار فرا میخواند.تخیل بازآفرین نیز در رویارویی با بسیاری از آثار هنری به خصوص آثاری که محتوای بازنماییکننده دارند، اهمیت بسزایی دارد.
خیال در بین حکما و عرفای مسلمان نیز به معانی مختلفی به کار رفته است که لازم است به آن معانی توجه داشته باشیم........................................

فنگ شویی چیست؟

عبارت فنگ شویی به صورت تحت اللفظی به معنای "باد و آب " است.
و مفهوم آن این است که هر آن چه در پیرامون ماست از انرژی فعال به وجود آمده است.حتی اشیای بی جان مانند صندلی، میز یا ساختمان دارای انرژی سیال هستند.
فنگ شویی هنر و علم زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و طبیعت پیرامون اوست و مبدا آن در تعالیم تائوئیسم نهفته است.
فنگ شویی به نظامی از قوانین کهن چین تعلق دارد.از هزاران سال پیش چینی ها خانه های خود را به کمک آن "مکانی برای خوش بختی " می ساختند و می آراستند.با استفاده از فنگ شویی می توان شرایط داخل آپارتمان را به نحو موثری عوض کرد.
هنگامی که موفق شویم آپارتمان خود را از مکانی برای بیتوته شبانه به یک خانه تبدیل کنیم، از نظر فنگ شویی در مسیر درستی قرار گرفته ایم.
این کار به راحتی با تغییر نظم مبلمان خانه یا نور پردازی مناسب در گوشه های تاریک خانه عملی است.مسلمآ برای همه ما اتفاق افتاده که به آپارتمانی وارد شویم و بلافاصله راحتی و گرمی محیط یک خانه را احساس کنیم.
و باز بدون شک همه ما آپارتمان هایی را دیده ایم که بی دلیل ناراحت به نظر می رسند.چرا و چگونه یک خانه ای ساختمان می تواند چنین تاثیری مثبت یا منفی در ما داشته باشد؟سازندگان خانه ها و معماران سعی کرده اند با بهترین طراحی ها و استفاده از ترکیب رنگ ها،صدا و نور، فضای زنده ای را خلق کرده و آن خانه ها را باب طبع همه درست کنند اما چرا بعضی از مردم با دیدن آن خانه ها احساس خوشایندی دارند و بعضی ها نه؟
اگر ما قبول کنیم که طبق تعریف فیزیک کوانتوم هر چیزی در جهان شکلی از انرژی با فرکانس های گوناگون است که برخی را ما می توانیم ببینیم و برخی را نه،پس در آن صورت قبول خواهیم کرد که بعضی از این انرژی هایی که ما نمی بینیم مانند شیئی نادیدنی در اطراف ما و خانه های ما در حال حرکت می باشند.
فنگ شویی در پی آن است که اطمینان دهد این انرژی کیفیتی تاثیر گذار در زندگی ما داشته و می توان حرکت آن انرژی را در مسیر سالمی به حرکت درآورد.
هر کدام از ما انسان ها نیاز های شخصی و احساسات خودمان را به خوبی می شناسیم و اگر این امکان را داشتیم که دقاقا طبق خواسته های درونیمان عمل کنیم احتمالا انتخاب های بهتری نسبت به آن چه که تا الان انتخاب کرده ایم انجام می دادیم.اما زندگی امروزی و شرایط سختی که در آن وجود دارد باعث شده است تا کمتر به نیاز های درونی و احساساتمان پاسخ دهیم.
با پیروی از اصول فنگ شویی ما خواهیم توانست از امکانات موجود استفاده بهتری کرده و به خواسته های درونی مان پاسخ های مناسبی بدهیم.
فنگ شویی به ما یاد می دهد که چگونه با استفاده از تجربیات گذشتگان و نسل های پیشین،خانه های خودمان را در این دنیای پر تنش و ماشینی امروزی به یک مکان امن و آرام برای فرار از محیط آزار دهنده بیرونی تبدیل کنیم.به نظر می رسد پادزهر دنیای پیچیده کنونی، گذران یک زندگی ساده باشد.فنگ شویی به ما کمک می کند تا با یک طراحی ساده و شرقی به آن زندگی ساده و آرام برسیم.با فنگ شویی می توان احساس خانه بودن را در آپارتمان به وجود آورد.
و هنگامی که محیط آن متعادل و متوازن شد، بدون شک در تمام زمینه های زندگی شادتر،سلامت تر ،و موفق تر خواهیم بود.

سلام دوستان این بار تصاویری از اولین جشنواره خشت و گل با نام گل افرین رو که در شهرستان میبد برگزار شده رو گذاشتم تلاش قشنگ گروهها از کل کشور رو ببینید و لذت ببرید از.......























 



>